Upper
독일 출신 작가 레베카 안 테스는 프로젝트 Alpha++의 일환인 이번 전시»Upper«를 통하여 그 중심 주제인 글로벌화된 도시에서 부가 어떤식으로 구현되는지를 또 다른 방식으로 보여주고자 한다. 권력의 흐름으로 쓰여지는 역사에 대한 토론에서 시작하는 그녀의 작업은 현대에 와서 거대한 국제적 건축물이나 빌딩을 통해서 권력구조를 보여주고, 더 나아가 고층화된 권력에 의문을 던짐으로써 일상과 권력과의 관계에 대해 고찰한다.
비디오 작품 »The Tallest« (2014)는 현재 세계에서 가장 높은 빌딩들을 현장에서 찍은 사진들로 이루어져있다. 글로벌 자본주의의 표상인 고층빌딩들이 끝도 없이 하늘로 치솟는 모습은 작품 속에서 하나의 추상적인 이미지로 변한다. 작품 속 이미지는 실제 빌딩을 찍은 것이지만 마치 건축가들이 사용하는 3D 렌더링과 같이 가상적인 느낌을 준다. 컴퓨터 음성으로 제작된 내레이션은 시카고, 두바이, 홍콩, 쿠알라룸푸르, 메카, 난징, 뉴욕, 서울, 상하이, 선전, 송도 그리고 타이페이 등 여러 도시에 지어진 가장 높은 빌딩들의 경쟁을 마치 중계하듯 설명한다.
또 다른 비디오 작업 »Upper« (2016)에 등장하는 이탈리아 중세탑 San Gimignano 는 13~14세기 중요한 무역센터로 중세시대의 맨하탄이라고 불리운다. 장식성이나 아늑함이라고는 없는 이 탑은 방어시설의 기능이 전혀 없으며 오로지 Tuscan가의 부와 권력을 보여주기 위해 높게 지어졌다. 초고화질로 촬영된 비디오 속 타워들은 그 거대한 크기와 높이 때문에 주변의 다른 건축물과는 시각적으로 분리되어 보이며 깊이를 알 수 없는 푸른 하늘과 관계를 맺는다. 여러 나라에서 수집된 귀뚜라미 울음 소리가 (사라 렌지 작곡) 청각적 풍경을 제공하는 이 작품은 San Gimignano탑이 오늘날의 글로벌 고층빌딩들의 기원이라고 말한다. 이러한 점에서 작품»Upper«는 작품»The Tallest«의 역사적 거울 이미지가 된다
두바이에 소재한 호화주택인 Cayan Tower를 담고 있는 사진 작업»Xed« (2016)은 해방촌이라는 장소 특수성에 초점을 맞추어 그 이미지를 90도 회전하여 앞을 가로막는 바리케이드의 이미지를 연출함으로써 두바이와 해방촌의 상반된 주거형태를 보여주고자 한다.
»Upper« presents three video and photography works by Rebecca Ann Tess as a part of her ongoing project Alpha++. Alpha++ deals with global cities and the materialization of wealth. The works evolve from discussions on history, the manifestation of power and the power relations in our daily life as well as in an international structure.
The central piece of the show, »The Tallest« (2014) is a shot on-site collection of the tallest buildings in the world today. The high-rises are shown as set pieces of global capitalism, visually diminishing into abstraction. The images are reduced to reminisce the architect’s 3-D renderings of the buildings. A computer voice narrates the competition for the tallest building among several cities including Chicago, Dubai, Hong Kong, Kuala Lumpur, Mecca, Nanjing, New York City, Seoul, Shanghai, Shenzhen, Songdo and Taipei.
The film »Upper« (2016) depicts medieval towers of the Italian city, San Gimignano, dubbed the Medieval Manhattan. San Gimignano was an important trading center in the 13th and 14th centuries. The fortified towers in San Gimignano however, were not used for defense but rather as a way for the rich Tuscan families to boast their wealth and power in its height. The ultra-high definition images of the towers are shot with intense blue skies – detached from the site’s spatial structure. A dense, high frequency soundscape (composed by Sara Lenzi) of non-local crickets narrates the towers of San Gimignano as the origin of today’s global high-rise architecture. In this respect, »Upper« serves as a historical echo to »The Tallest«.
»Xed« (2016) is a photograph site-specifically installed in the cabin-like room on the rooftop of Space One, is the world’s tallest twisted building: the Cayan Tower in Dubai. The picture is rotated 90 degrees forming a barricade and in this performative gesture, crossing out the existing space in Haebangchon.
작가 소개/artist intro:
레베카 안 테스 (b.1980)은 주로 베를린과 서울을 오가며 활동하는 작가로서, 베를린의 University of the Arts와 런던의Chelsea College of Art and Design에서 순수미술을 공부하고 프랑크푸르트의the Städelschule에서 학위를 취득하였다. 2012년 국립현대미술관에서 운영하는 고양레지던시 프로그램을 위해 한국에 방문한 것을 계기로 지금은 중앙대학교 사진학과에서 교수로 임용되었다.
최근 레베카는 2016년Berlinische Galerie에서 the IBB-vido space주최, 12x12전을 통하여 개인전을 열었으며, 그 밖에도2013 Home Time show Time, Figge von Rosen Gallery, Berlin; 2013 Container at basis, Frankfurt am Main; 2012 “It takes a company to make art great”, lampione, Frankfurt am Main; 2010 Dad Dracula is Dead, Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden 등 다양한 활동을 하고 있다.
초대그룹전시로는 2015 Monitoring, 32. Kassel Documentary Film and Video Festival; 2014 High Today What’s Tomorrow?, CIAT – Contemporary Institute for Art & Thought, Berlin; 2013 Risk Society, MOCA Museum of Contemporary Art, Taipei; 2012 Reality Manifestos – Can Reality Break Bricks?, Kunsthalle Exnergasse, Vienna 등이 있다. 그리고the Villa Romana-Price 수상경력이 있다.
Rebecca Ann Tess (*1980) is an artist based in Berlin and Seoul. Tess studied fine arts at the University of the Arts, Berlin, Chelsea College of Art and Design, London and graduated from the Städelschule, Frankfurt am Main. In 2012 she came to South Korea for a residency at Goyang Studios of MMCA and is currently teaching at the photography department at Chung-Ang University.
Recently her works were on display with solo shows including 12x12 IBB-video space at Berlinische Galerie (2016); Home Time Show Time at Figge von Rosen Gallery, Berlin (2013); Container at basis, Frankfurt am Main (2013); “It takes a company to make art great”, lampione, Frankfurt am Main (2012); Dad Dracula is Dead, Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden (2010). Selected group exhibitions include Monitoring, 32. Kassel Documentary Film and Video Festival (2015); High Today What’s Tomorrow?, CIAT – Contemporary Institute for Art & Thought, Berlin (2014); Risk Society, MOCA Museum of Contemporary Art, Taipei (2013); Qual & Wahl, Kunstverein Wolfsburg (2013); Reality Manifestos – Can Reality Break Bricks?, Kunsthalle Exnergasse, Vienna (2012). In 2011 she received the Villa Romana Prize.