Quantified Selves: Vulnerable Bodies
옥상 영화상영회, Screening with:
마르만도 콜테스, 김단, 미누쉬 조모로디니아, 미트라 사보리,레이첼 예즈빅, 라라 살몬, 나오코 타사카,김선정/ Armando Cortes, Dahn Gim, Minoosh Zomorodinia, Mitra Saboury, Rachel Yezbick, Lara Salmon, Naoko Tasaka, Kelly Sun Kim
일시: 10.16 7pm/ 8pm & 10.30 7pm/8pm
장소: 스페이스원 옥상
*이 행사는 한국문화예술위원회의 후원으로 진행됩니다.
이번 상영회는 전시의 일부로, 예술가, 큐레이터, 저술가, 과학자 그리고 문화 이론가들이 모여 작업한 동일 제목의 출판물과 연계하여 되었으며 각국의 다양한 작가들이 퍼포먼스 비디오와 실험 영화를 통해 ‘몸’에 대한 다양한 주제를 직간접적으로 해석한 영상을 선보입니다.
This screening is as an extension of the publication based exhibition at Space One, Seoul and Basis, Frankfurt. This 30-minute relay screening delivers a diverse range of artists’ performance and experimental videos where bodies are heavily used to predict, explore and choose environments and situations.
Minoosh Zomorodinia
Sensation, 2018 Talaghan, Iran, 1min 53sec, Video Performance
Kelly Sun Kim
Forgiveness, 2012 1min, experimental film , sound
Mitra Saboury
Soapsink, 2018 1min 20sec, Video Performance
Minoosh Zomorodinia
Sensation, 2018 Kashan-Iran, 4min 13sec, Video Performance
Rachel Yezbick
An Articulated Image (Epilogue), 2018
TRT - 5 min and 10 sec, performance for the camera, initially performed live at Garden, Los Angeles
Naoko Tasaka
A Hundred Feet Universe, 2010 3min, experimental film, sound
Dahn Gim
Licking the Surface: Part I (series), 2018 2min 10sec, Video Performance
Lara Salmon + Mari Walker
Blood Film, 2012 2 min 5 secLos Angeles, California
Armando Cortes
El Descanso En La Gloria (I'll Rest When I Am Dead), 2018 6min 25sec, Video Performance
스크리닝 기획 김단 & 김선정
작가소개/ Artist Intro:
옥상영화상영회
프로그램: 김단, 김선정
김선정은 서울에서 태어났으며, 영화, 비디오, 다큐멘터리, 퍼포먼스 등을 통해 우리의 일상속에 내제된 무의식들을 탐구하는 작업을 한다. 작업 과정 속에서 종종 자연스럽게 얻어지는 예측 불가능하고 정제되지 않은 이미지와 스토리들을 꺼내보인다. 캘리포니아에 위치한 칼아츠에서 영화 석사를 졸업했다. 그녀의 영화 <불확정성의 법칙>은 에딘버러 국제 영화제에 초청 상영됐으며 그밖에 영화와 비디오 들이 미국 로스앤젤레스와 뉴욕 등에 위치한 다수의 뮤지엄, 갤러리와 영화제에서 상영되었다.
김단의 작품은 개인적인 경험을 바탕으로 개념과 소재에서의 혼종성 (混種性)을 탐구한다. 그는 영원한 외국인으로 살면서, 친숙한 것과 낯선것들 사이에서 끊임없이 동요하였고, 소수민족, 이민자, 외국인, 아시아인, 그리고 여성으로서 혼합된 정체성 사이에서 분투했다. 비디오, 조각, 퍼포먼스를 통해 이러한 경험에서 야기된 불편함, 이동, 소외감을 극복하고 맞서고 있다.
나오코 타사카는 일본에서 태어났으며 건축과 웹 프로그래밍을 공부한 뒤 캘리포니아 예술대학 (CalArts) 에서 영화로 학사와 석사 MFA를 받았다. 주로 실험영화와 비디오 설치 작품을 만든다.
라라 살몬과 마리 워커는 각자 아티스트와 영화 제작자로서의 경력을 시작할 때 로스앤젤레스에서 만났다. <Blood Film>(2012)은 그들의 첫 번째 협업이었고, 서로의 작업에 더 많은 참여의 사례로 이어졌다: 라라는 육체를 기반으로 한 퍼포먼스 아티스트 겸 작가다. 그는 미국, 독일, 레바논, 쿠바, 모로코에서 8번의 솔로 공연과 30회 이상의 단체 공연과 전시회를 가졌다. 그의 작품은 LA, 베를린, 베이루트에서 리뷰되었다. 장소 특정적 행위를 통해 그는 개인적인 진리와 세계적인 진리를 추구한다. 라라는 올해 첫 아트북을 출간할 계획이다./ 마리는 수상 경력을 지닌 감독, 작가, 편집자다. 그의 작품은 Sundance, SXSW, Tribeca, Outfest를 포함한 260여 개의 영화제에 초청되어 76개의 수상과 52개의 후보에 올랐다. 마리의 영화는 사람들의 인간성을 이야기를 통해 직시하려 분투하고 정체성을 탐구한다. 그의 첫 번째 서사적 특징인 <See YouThen>은 현재 후반 작업에 한창이다
레이첼 예즈빅은 문화 인류학 교육을 통해 그들이 제작자로서 직면하고 있는 문제들을 알리는 시각 예술가다. 후기- 자본주의의 집단 정체성에 대한 그들의 호기심은 디지털 감시 기술이 영화와 공연에서 참가자들의 열망에 미치는 영향을 연구하면서 그들을 전세계로 데려갔다. 이들은 라이브 공연, 실험 다큐멘터리 영화 제작, 설치 등 다양한 매체에서 활동하며, 관객과 큐레이터들의 국제적인 지지를 받고 있다. 그들은 출판된 저자이자 교육자 그리고 여러 번의 보조금 수혜자이며 선댄스 영화제에서 예술 및 기술 분야의 선구자들과 함께 패널을 조정했다.
미누쉬 조모로디니아는 자연환경은 나에게 영감의 원천이다. 수 년에 걸쳐서, 자연 속의 자아를 찾고 자연적인 요소를 재료로 삼아 내 몸과 풍경 사이의 연관성을 탐구하는 작품을 창조하려고 노력해왔다. <Sensation>에서 나는 바람의 힘이 위기 때 난민들을 위한 열과 보호를 나타내는 물질인 비상 담요를 통해 내 몸의 모양을 규정하도록 했다. 내 행동의 유일한 목격자인 비디오 카메라는 내 몸 전체를 덮고 있는 공기와의 투쟁을 기록하여 그 힘이 보이도록 하며 나의 형태를 어루만지고 모든 움직임과 저항 행위를 강조한다.
미트라 새보리는 감정을 통해 이 사실을 알아내는 괴짜다.
아르만도 과달루페 콜테스는 캘리포니아 주 윌밍턴의 공업도시에서 살면서 작업을 하고 있는 작가다. 멕시코 미초아칸의 작은 농업 공동체인 우레시오 출신인 코르테스는 그의 상당히 다른 두 세계의 모든 면, 즉 시각, 역사, 소리, 일상, 냄새, 믿음, 우화에서 영감을 끌어낸다.
Screening: Quantified Selves: Vulnerable Bodies
programmed by Dahn Gim and Kelly Sun Kim
Kelly Sun Kim is a filmmaker and video artist working in film, video, experimental documentary, performance in order to investigate the force of the unconscious in everyday life. She often uses unpredictable, process-driven approaches to arrive at her images, lending her works an element of surprise. Originally from Seoul, Kelly Sun Kim earned an MFA in Film/Video at the California Institute of the Arts. Her film, Uncertainty Principle, premiered at Edinburgh International Film Festival, UK. Her works have been exhibited at Los Angeles County Museum of Art (LACMA), the Museum of Modern Art (MoMA), the Los Angeles Municipal Art Gallery (LAMAG), the Torrance Art Museum(TAM), the Orange County Museum of Art (OCMA), the Roy and Edna Disney Theater(REDCAT), and various national and international film festivals.
Stemming from personal experience, Dahn Gim’s work explores hybridity both in concept and materials. Living as a forever foreigner, she finds herself continuously vacillating between the familiar and the unfamiliar, struggling with hybridized identity as a minority, immigrant, foreigner, Asian, and female. Through video, sculpture, and performance, she subverts and confronts the feelings of discomfort, displacement, and isolation that arise from those experiences.
NAOKO TASAKA was born and raised in Japan where she studied architecture and web programming. Tasaka began her work in experimental filmmaking at California Institute of the Arts (CalArts) in 2006 and graduated with an MFA degree in Film/Video in 2011. Tasaka’s primary focus is experimental film and video installation.
Lara Salmon and Mari Walker met in Los Angeles at the start of their respective careers as an artist and filmmaker. Blood Film (2012) was their first collaboration and led to many more instances of being involved in each other’s work.: Lara is a body-based performance artist and writer. She has had eight solo and over thirty group performances and exhibitions in the USA, Germany, Lebanon, Cuba and Morocco. Her work has been reviewed in LA, Berlin and Beirut. Through site-specific actions, she seeks personal, global truths. Lara plans to publish her first art book this year./ Mari is an award-winning director, writer and editor. Her work has been accepted into over 260 film festivals including Sundance, SXSW, Tribeca and Outfest, receiving 76 awards and 52 nominations. Mari’s films explore identity, striving to see the humanity of people through stories. See You Then, her first narrative feature, is currently in post-production.
Rachel Yezbick is a visual artist who uses their training in cultural anthropology to inform the issues they tackle as a maker. Their curiosity about group identity under late-capitalism has taken them around the globe, researching the impacts of digital surveillance technology on the aspirational behaviors of the participants in their films and performances. They work in a variety of mediums – live performance, experimental documentary filmmaking, and installation – that have garnered support from audiences and curators internationally. They are a published author, educator, and multi-time grant recipient and have moderated panels with pioneers in art and technology at the Sundance Film Festival.
The natural environment is a source of inspiration for Minoosh Zomorodinia. Over the years, in search of the self in nature, I have attempted to create work using natural elements as material to explore connections between my body and landscape. In Sensation, I let the wind’s force define the shape of my body through an emergency blanket, a material that represents heat and protection for refugees in times of crisis. The video camera, the only witness to my actions, documents my struggles with the air that covers my entire body, making its force visible, caressing my form, emphasizing every movement and act of resistance.
Mitra is a freak figuring this out by feeling.
Armando Guadalupe Cortés is an artist living and working in the industrial city of Wilmington, California. Originally from Urequío, a small farming community in Michoacán, México, Cortés draws inspiration from every aspect of his two vastly different worlds: sights, history, sounds, routines, smells, faiths, fables…